Zakelijk overnachten & Covid-19

Zakelijk overnachten is heel goed mogelijk, maar uiteraard hebben we nog steeds te maken met de gevolgen van het coronavirus tijdens een verblijf in een hotel. Hotels hebben verschillende maatregelen genomen om de verspreiding van het virus tegen te gaan en hotelgasten een veilig onderkomen te bieden.

Hoe ontzorgen wij onze opdrachtgevers hierin?

Wellicht kent u het wel, de onduidelijkheden betreft de corona maatregelen tijdens het boeken van een zakenreis. Ieder hotel, land en soms zelfs iedere regio binnen een land hanteert zo zijn eigen maatregelen. Een hele puzzel. Wij ontzorgen onze opdrachtgevers hierin. Het is natuurlijk van groot belang dat uw medewerkers veilig en onbezorgd zakelijk overnachten in hotels, zeker ten tijde van corona. Hierom zorgen wij ervoor dat de maatregelen binnen een land, regio of specifiek van een hotel bekend zijn bij u en/of uw medewerker voordat de zakenreis plaatsvindt. Mochten de maatregelen van het hotel niet passen bij het reisbeleid van uw organisatie dan zoeken wij naar een passend alternatief.

Een greep uit de maatregelen

Per hotel verschilt het welke maatregelen er worden getroffen. Onderstaande maatregelen zijn een greep uit de algemene maatregelen die hotels veelal standaard hanteren om de veiligheid van de hotelgast te waarborgen.

-> Hotels in Nederland volgen de richtlijnen en aanbevelingen van het RIVM;
-> Hotels hebben verbeterde protocollen geïmplementeerd voor hygiëne en reiniging;
-> In de openbare ruimtes staan desinfectiezuilen;
-> Bij de ingang staat vaak een informatiebord met alle getroffen maatregelen;
-> Om voldoende afstand te waarborgen hanteren hotels looproutes voor de gasten;
-> Extra ventilatiemaatregelen
-> Verzoek om voldoende afstand te houden met andere hotelgasten en medewerkers.

Naast bovenstaande maatregelen verschilt het per land en hotel welke maatregelen nog meer worden gehanteerd. Zo komt het voor dat de hotelgast een verklaring moet ondertekenen dat hij of zij geen coronaklachten heeft óf vraagt het hotel om een coronabewijs. Daarnaast hebben sommige landen nog steeds een quarantaineplicht, of zijn restaurants beperkt geopend of soms gesloten. Voor uw medewerkers is het belangrijk dat zij veilig en onbezorgd op reis kunnen. De Travel Consultants van LookingforBooking Corporate Travel zoeken dit voor onze opdrachtgevers tot in de puntjes uit en zorgen ervoor dat uw medewerkers veilig op zakenreis gaan.

De situatie in Nederland (laatste update: 26-01-2022)

Op 26 januari 2022 zijn de Coronamaatregelen in Nederland weer aangepast. Hieronder vindt u een opsomming welke maatregelen van toepassing zijn voor zakelijk overnachten en evenementen in hotels.

  • De basisregels blijven gelden zoals; houdt 1,5 meter afstand en draag een mondkapje.
  • Mondkapjes zijn verplicht voor medewerkers en gasten die rondlopen en niet aan een tafel zitten.
  • Eet en drinkgelegenheden in hotels mogen zijn geopend van 05.00 tot 22.00 uur. Roomservice blijft ook mogelijk.
  • Hotels in Nederland zullen veelal bij het inchecken vragen naar een Coronatoegangsbewijs (volledige vaccinatie, herstelbewijs of een negatieve test).
  • Locaties voor cursussen, trainingen, theorie- en praktijkexamens die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van beroep en/of bedrijf mogen geopend blijven. Vergaderruimtes/zalen in hotels vallen hier ook onder.  Locaties zullen veelal zelf beslissen of zij de zalen openhouden voor zakelijke bijeenkomsten.
  • Hotels zullen bij aanvang van een vergaderarrangement de gasten vragen een Coronatoegangsbewijs voor te leggen. 

Buitenlandse zakenreis

In veel Europese landen is het verplicht om een coronabewijs te kunnen tonen. Dit kan een bewijs zijn van volledige vaccinatie of een herstelbewijs. Mocht dit niet mogelijk zijn kan men vaak reizen met een negatieve test. Het komt in het buitenland ook voor dat een hotel een corona- of testbewijs verplicht. Ook bij een buitenlandse hotelovernachting zorgen wij dat onze opdrachtgevers voorzien zijn van alle nodige informatie.

NSF Covid-19 programma

In 2020 heeft het NSF het internationale programma Checked by NSF™ voor Covid-19 bestrijding gelanceerd. Wereldwijd kunnen hotels en restaurants deze certificatie ontvangen als zij voldoen aan de gestelde eisen. Vaak presenteren hotels en restaurants deze bij binnenkomst om zo een veilig gevoel te creëren voor de hotelgast.

Vragen?

Mocht u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebben, kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

Neem contact met ons op